English
русский
Українська

Trending:

Znany niemiecki dziennikarz, który chwalił Putina, otrzymał 600 000 euro od oligarchy powiązanego z Kremlem - śledztwo

Daria DurovaŚwiat
Hubert Seipel otrzymał pieniądze od Aleksieja Mordaszowa za książki o Władimirze Putinie
Hubert Seipel otrzymał pieniądze od Aleksieja Mordaszowa za książki o Władimirze Putinie

Dziennikarz i nadawca Hubert Seipel, od dawna uważany za jednego z czołowych niemieckich niezależnych ekspertów ds. Rosji, otrzymał co najmniej 600 000 euro od firm powiązanych z oligarchą Aleksiejem Mordaszowem. Jest to rosyjski magnat stalowy i bankowy, który został objęty zachodnimi sankcjami za swoje bliskie powiązania z Kremlem.

Mordaszow jest znany jako członek elity Putina. Według źródeł medialnych był on częścią wybranej grupy liderów biznesu, którzy zebrali się na Kremlu 24 lutego 2022 r., kilka godzin po pełnej inwazji wojsk rosyjskich na Ukrainę. Projekt Cyprus Confidential Międzynarodowego Konsorcjum Dziennikarzy Śledczych (ICIJ) i niemieckiej gazety Paper Trail Media poinformował, że firmy Mordaszowa przekazały Seipelowi duże sumy pieniędzy. Autorzy udostępnili materiał swoim partnerom, w tym The Guardian.

Okazało się, że pisarz, który był powszechnie krytykowany za sympatię do rosyjskiego dyktatora Władimira Putina, otrzymał co najmniej 600 000 euro w nieujawnionych płatnościach zagranicznych.

Śledczy twierdzą, że pieniądze miały wesprzeć pracę dziennikarza nad dwiema niemieckojęzycznymi książkami: "Putin: The Logic of Power" (2015) i "Putin's Power: Why Europe Needs Russia" (2021). Obie zostały wydane po filmach biograficznych nakręconych przez Seipela i komplementują rosyjskiego prezydenta.

Hubert Seipel i Władimir Putin

Seipel jest jednym z niewielu dziennikarzy na świecie, którzy mieli bezpośredni i regularny kontakt z rosyjskim przywódcą. Jak sam przyznaje, spotkał się z przywódcą Kremla "prawie 100 razy".

Po opublikowaniu śledztwa niemiecki pisarz przyznał, że rzeczywiście otrzymał pieniądze z kont powiązanych z oligarchą Mordaszowem. Mężczyzna nie skomentował kwoty.

Twierdzi, że pieniądze te są "wsparciem wyłącznie dla projektów książkowych", a on rzekomo pozostał bezstronny. "Zawsze wyznaczałem jasne granice prawne, które gwarantowały moją niezależność" - zapewnił Seipel.

Wydawca Seipela, Hoffmann und Campe, powiedział, że nie ma wiedzy na temat płatności. "Jeśli to się potwierdzi, zastrzegamy sobie prawo do podjęcia dalszych działań w odniesieniu do książek, które zostały zakontraktowane przez kierownictwo odpowiednio w 2013 i 2016 roku na podstawie dokumentu telewizyjnego" - powiedział dziennikarzom rzecznik firmy.

Telewizja NDR (w której emitowane były filmy niemieckiego dziennikarza o Putinie) również stwierdziła, że nie wiedziała o umowie sponsorskiej. Twierdzą, że potraktowali zarzuty "bardzo poważnie" i zablokowali dostęp do filmów Seipela do odwołania.

"Pan Seipel powinien był poinformować [NDR] o możliwym konflikcie interesów, takim jak płatność" - powiedziała firma.

Seipel i Putin z książką o rosyjskim dyktatorze

Jak wcześniej informował OBOZ.UA, magazyn The Economist opublikował niedawno okładkę z przewidywanymi trendami w 2024 roku. Głównymi tematami były wojna na Ukrainie i wybory w USA.

Tylko zweryfikowane informacje są dostępne na kanale OBOZ.UA Telegram i Viber. Nie daj się nabrać na podróbki!

Inne wiadomości

Rosja zaczęła intensywniej atakować niektóre obiekty energetyczne - 'Ukrenergo'

Rosja zaczęła intensywniej atakować niektóre obiekty energetyczne - "Ukrenergo"

Intensywność uderzeń również bardzo wzrosła
Który element jest zbędny? Szybka łamigłówka pozwalająca określić poziom IQ

Który element jest zbędny? Szybka łamigłówka pozwalająca określić poziom IQ

Spróbuj znaleźć właściwą odpowiedź w 10 sekund.